Smal men fet som pommes frites



Jo.

Det finns människor som är smala och har utmärkt blodstatus gällande fetter och kolesteroler (och förhållandet mellan de "onda" och "goda" kedjorna) och har en god hälsa.

En del människor kan vara feta på utsidan och ha förskräckliga blodfetter och kolesterolvärden, med risk för högt blodtryck och diabetes. De uppvisar med andra ord Det Metabola Syndromet (om jag förstått det hela rätt).

Så finns det de som är feta på utsidan men ändå har låga blodfetter och bra ratio mellan kolesterolsorterna, trots övervikt kan deras totalhälsa vara riktigt bra, speciellt om blodtrycket är normalt.

Och så finns det personer som vid yttre inspektion är nätta och fina utan någon som helst övervikt, men vilkas blodstatus kan vara katastrofal med stor risk för ateroskleros (plackbildning på blodkärlens insidor, "åderförkalkning" alltså) och i kombination med ev. högt blodtryck är deras hälsa allt annat än optimal. Det är dessa personer som litet elakt kan kallas "smal men fet som pommes frites"!

Själv är jag volangprydd med god totalhälsa!


Obs! Självklart är ovanstående en otrolig förenkling!
Allmänt | |
#1 - - Daniel:

Jag e oxå glitter&glamour prydd-hydda med god hälsa.



tv-soffan på det.

#2 - - Znogge:

Samma här. Senast i varje fall! Husse däremot har alltid varit mager men har både högt blodtryck och höga blodfetter.

#3 - - Mia systeryster:

Vill önska dig ett Gott Nytt År! Kram/Mia

#4 - - Beate:

Även om you "like snäll a lot så tycker jag nog att det här inlägget är inte snällt. Inte snällt alls;-) Efter allt vi har handlat idag för knytkalas imorgon kväll har jag totalt tappat aptiten. Totalt alltså. Helt och hållet.

Nej Anne, omtänksam var du då verkligen inte på årets näst sista dag. Trevligt - nääää inte det heller;-)

#5 - - Emma says style, love & rock and roll.:

Jag är nog en smal tjockis. smal men fet som pommes med andra ord...

#6 - - amanda ~ annasdotter:

Haha jo jag funderar starkt på det :D!



jaha, va fin den va!

#7 - - Britt:

Samma här - volanger, bra kolesterolvärden och lågt blodtryck.



Min förra sambo hade en man i sin släkt som var mager och liten som en sparv med oerhört högt blodtryck och ett kolesterolvärde på 11. Han hade sin första hjärtinfarkt vid 45 och dog innan han blev 65.



Min pappa hade oerhörd övervikt med låga kolesterolvärden, inga förkalkningar i hjärtats kärl eller i halskärlen. Alla värden var bra utom vikten. Nu fick han stroke i alla fall.



Det är märkligt hur det kan vara och det är nog bra att man kollar upp det.

#8 - - Irrhönan:

Man ska vara rädd om sig så länge man har sig.



Jag är den knubbigare varianten och hur värdena har det får jag veta om några veckor.



Minns en föreläsning som jag hörde, af professor Bente Klarlund Pedersen på Rigshospitalet, som visade exempel på två bröder - den ena verkligen tjock men vältränad och kanonvärden, den andra smal som en sticka med hopplösa värden på alla vis.

#9 - - Jess:

Då är det alltså inte bara insidan som räknas, utsidan räknas också! :)

Oavsett är det bra att kolla upp sina värden, vi ska ju förhoppningsvis gå runt med förpackningen ett tag till!

Upp