Helgen då det eldas



För många år sedan, när vi bodde i Zürich, åkte jag till Sverige ensam i slutet av april. Till Valborg var jag hos mamma och hennes sambo utanför Tierp och min Norge-Syster Yster och sambo dök också upp. Mamma, i vanlig ordning ryggopererad (hon lyckades med konstycket att spika alla helger under säkert ett decennium), kunde inte följa med till brasan, men vi andra åkte; mammas sambo, syrran, normannen och jag. Det var inte mycket att orda om eldandet, vi tittade på den, fotograferade oss framför den, köpte kanske en korv och en lott och åkte hem.

Väl hemma i Zürich berättade jag förstås för maken om vad som hänt i Sverige, vilka jag träffat osv. Sen skulle jag visa foton och berätta litet mer ingående om vår svenska Valborgstraditioner, vårtal, sånger och så eldandet, det centrala eldandet. Maken lyssnar, kanske med ett halvt öra, vad vet jag, men så tar han sig en närmare titt på fotot och säger med glimten i ögat:

-Aha... Valborg is the holiday when you with a sad look on your face watch your furniture and house burn down to ashes!?!


Inte hade jag sett soffan som brann så fint högst uppe på brasan!

Valborgsmässoafton 1989
Allmänt | |
#1 - - Heffler:

Hehe, vi har märkliga högtider. Valborg, lucia och midsommar... hedningar är vad vi är. :D

#2 - - Herta:

Det vanliga när man går till elden är kanske inte att man bränner möbler utan ris av alla de slag.

#3 - - Beate:

Klockren kommentar!!! Observant kille din make;-)

#4 - - Ama de casa:

Vi kom in till Schweiz den 1 augusti 1989. Slog upp tältet på en camping och var sen livrädda att det skulle ta eld eller nåt. Inte för att vi låg så nära nån av brasorna, men det smälldes smällare och skickades upp raketer som bara den. Vi hade ingen aning om att det råkade vara deras nationaldag...

#5 - - Suss:

Mina majbrasor från forna dagar i Umeå innehöll alltid allt som var brännbart, från matrester till möbler och lastpallar. Jag upphör aldrig att förvånas, man sopsorterar och är så ordentlig, men på majbrasan kan man kasta vad som helst som åker upp som "dynga" i luften!

#6 - - Ama de casa:

Sv: Det var ju tur att foten klarade sig. Och grannarna med...

Vi var faktiskt förbi i Zürich på den resan. Jag minns att Anders tvättade av den elektriska bilantennen i en automat där :-)

#7 - - Inga Magnusson:

Egentligen är nog som Suss antyder, våra majbrasor helt olagliga. Här blev det inget eldande för det var för torrt. Men vi lyssnade på en utmärkt vårtalare och på skönsång.

Ha en trevlig första maj!

Upp