Hjärnkoll på vikten

 

-Halleluja!

-Halleluja!!

-Hallelujaaaahhhh!!!!


 

De enda gånger jag omedelbart återvänt till lästa sidor i en bok har varit antingen när jag somnat ifrån den eller när slutet varit helt obegripligt.

 

Tills idag.

 

Idag läste jag klart Hjärnkoll på vikten. Och när jag läst klart sista sidan, ja - då vände jag på boken och började om från början igen!

 

Boken är skriven av (och få inte spel nu på stört!) Martin Ingvar, professor i integrativ medicin vid Karolinska Institutet och Gunilla Eldh, medicinjournalist. Som titeln anger handlar detta om vår hjärna och dess krav på näring men också hjärnans belöningscentra och hur den styr alla våra val gällande intag av föda. Boken beskriver hur hjärna, hormoner och organ samverkar men också hur felaktig kost kan få dem att motverka varandra. Och hur detta kan för somliga leda till övervikt och sjukdomar, hos barn, vuxna och hos de äldre, men ger också kunskapen och svaren på vad vi kan göra för att förhindra detta. Varje påstående har en publicerad vetenskaplig artikel som referens så inget baseras på personliga erfarenheter eller gulliga anekdoter (viktigt för mig som lever ett evidensbaserat liv...).

 

Och!

 

Boken är kul! Den är populärvetenskapligt skriven, inga krav på förkunskaper ställs, den är underhållande och inspirerande! Mycket har jag koll på, mycket har jag anat och misstänkt, men framför allt är allt satt i sitt kroppsliga sammanhang!

 

Oavsett om man har viktproblem eller inte, om man bara är intresserad av ett hälsosamt liv- läs denna bok!

 

Jag köpte min på Bokus för 165 kr.

 

Nu ska jag fortsätta läsa innan fotbollen börjar.

Anne läser | |
#1 - - Gun:

Vad kul att fastna så för en bok!

#2 - - Jessi:

Hahaha! Jag trodde det var jag som skrivit fel... Vi skyller det på värmen oxå då. :D Men Skara är väl inte Arn-land direkt, det är väl mer Husaby, Varnhem och Kinnekulle. Men det ligger ju i krokarna. Hojta till om du tar en tur så tar vi en fika! Eller äta ett äpple kanske om jag nu ska läsa den där boken. :)

#3 - - Ama de casa:

Låter som en riktig kioskvältare!

Heja Spanien!!!

:-)

#4 - - Beate:

Ja du verkar vara lite "besatt" av vikten just nu verkar det som...

Ett hett tips: halvera allt du äter, strunt i allt sött och pizzor, motionera och ta en vinare då och då. Du kommer att rasa i vikt!



PS. Nu till fotbollen. Hoppas matchen blir lika spännande och välspelad som gårdagens. DS

#5 - - Bara Jag:

Låter onekligen intressant! Jag tycker verkligen det är kul med insikt i hur kroppens mekanismer - medvetna och omedvetna - inlära och medfödda - fungerar!!

#6 - - TT:

Ah, den måste jag inhandla!

#7 - - Jess:

Kanske måste tittas närmare på!

#8 - - Myaraq:

Köpa?!

#9 - - Selma:

Kul med sådan bok.

#10 - - ewelina jungmarker:

rösta på mig i veckans blogg & du är bäst :D!

(ewelina)

puss & tack i förhand!



http://belloon.blogg.se/2010/july/vem-blir-veckans-blogg.html#comment

#11 - - Viola Vamp:

Den där införskaffade jag för flera månader sedan, men har ÄNNU inte kommit mig för att läsa den. (Fetman har troligtvis satt sig på hjärnan! ;)) Ska efter din blänkare definitivt kasta mig över den nu! Nu jävlar ska fettet förkolnas!

#12 - - Suss:

Den ska vi genast köpa, vi som varit och svullat på olika ställen hela semestern. Tack för tipset!

Upp