Corba soppa




Just nu puttrar en stor gryta soppa på vår spis.
Receptet hittade jag i en norsk veckotidning för många år sen, men det ska vara en turkisk soppa.
Soppan har jag gjort så många gånger att jag bara höftar mängden av ingredienser.

500 g nötfärs
gul lök
500 g gröna linser
2 burkar/förpackningar krossade tomater
buljongkuber
paprika
salt
vatten

Hacka gul lök och smält den i en gryta.
Fräs köttfärsen.
Skölj linserna.
Tillsätt köttfärs till grytan, linser och krossade tomaterna också.
Häll på vatten (krävs en hel del då linserna suger upp allteftersom de mjuknar)
Buljongkuber, paprika och salt sätts till och sedan får allt koka i ca 45-60 min.
Passa på vattenmängden så det inte blir för tjockt.

Servera med färskpressad citron.

Detta är nu ingen vacker maträtt, men ack så god, nyttig och billig!
Jag gör den i mångdubbel sats när jag ändå håller på.


Allmänt | |
#1 - - Tanten:

Det där såg visst gott ut och så lät det gott ocskå.

#2 - - Tanten:

Jag tror det är kombinationen av att rulla med ögonen och le mystiskt från ett hörn han menar skapar denna känsla av tillhörighet.

#3 - - katrin:

re: hahah det är han

#4 - - Hang:

Tack så mycket för länken! :)

#5 - - Britt-Marie:

Åh, vad jag blev sugen på soppa!



Sv: Det var inte ens sköterskan, det var läkarsekreteraren som "lämnade besked".. och som efter sin medicinska "bedömning" inte gav mig telefontid;)

#6 - - Kattis:

Åh, det där lät gott, måste jag prova.

JA, hon kunde inte avra kvar, det var helt galet där. Vore lite kul om facket kunde få salongen att få punga ut med 4 dagar till. Den går väldigt dåligt nämligen. Usch, vad hämndlysten man är.

Natti natti

Kram

#7 - - Ida:

Ser ganska gott ut=)

#8 - - annebelle:

Låter gott, jag älskar soppa.

#9 - - tess:

Idag e de okej.... Själv? //Tess

#10 - - CAT:

Jag tycker faktiskt att soppan såg rätt god ut! =)

Själv är jag grymt sugen att gå och äta lunch Buffe på Kina Restaurangen vi har här.

Får se om det kanske blir i morgon!

Ja ibland blir det för mycket runtikring och då är det svårt att hitta tid att ladda upp batterier.

Men man kämpar!

I dag snöar det här =(

Ha en bra dag

Kram

#11 - - Daniel:

Oj en mäktig gryta säg. Räcker den en skopa till mej oxå?

#12 - - Kattis:

Hejsan!

Hoppas att allt är bra med dig!

Ha en skön kväll!

Kram

#13 - - Dubbelörnen:

Corba??!! Ja, corba betyder just soppa ;). Min kära man är just fr Turkiet men har bott här nästan halva sitt liv. Vi lagar en rödlinssoppa som är helt underbar :).



Så roligt att du hittat in till mig. Och du har rätt samma gårdsnamn finns även på Hyltingeö. Vi lämnade Stockholm o tycker vi funnit vårt paradis här i Sörmland. Älskar landskapet!!



Var finns ni nu???



Kram

Upp