Sommaren 1973 ungefär



Jag stod i vårt kök, när Syster Yster kom hem från affären Ringköp. När det gäller Syster Yster har man aldrig behövt gissa sig till vilket humör hon befinner sig i, och även denna gång kunde jag av hennes åskmolnsuppsyn dra enkla slutsatser. Syster Yster släppte papperskassen hon burit i famnen på en köksstol, och hon morrade något om att ha tappat kassen på vägen hem från Ringköp. Att tappa papperskassar kan vara förargligt och irriterande, speciellt för Systrar Ystrar tio år, men extra retfullt är det om man handlat matjessill på glasburk. Ännu mer gallretande var det för att vår mamma visst hade sagt att sillen av någon outgrundlig anledning skulle vara till mig.

Syster Yster böjde sig över kassen, stack ner ena handen, och från glasskärvor och sillspad, drog hon fram en sillfilé. Silfiléen höll hon i svansen och den dinglade, i mitt tycke, som ett stycke filead orm i hennes nypa. Så drämde hon filén i köksbordet så spadet stänkte upp i kökslampan och hon morrade:

-Här har du!!!

Därefter kom ytterligare matjessillfiléer smackande i köksbordet med samma kommentar:

-Här har du! Och här! Och här!!!!

Med en så traumatisk matjessillupplevelse från mina unga år har jag aldrig förmått mig att äta matjessill.

Vem tusan vill äta inlagd orm?!
Allmänt | |
#1 - - Herta:

Man kan äta silltallrik på Tovastugan...om man vill. Kanske något Du och syrran skulle göra och ta nya tag kring sillen. Där blir ju allt förhoppningsvis läckert serverat.

#2 - - marma:

Den där pajen - skicka över den till mig!

Med min uppförstorade magsäck så fixar jag den alldeles själv - synd om den förfars i värmen.

Kramar/marma

#3 - - Egoinas mamma:

Det finns helt klart trevligare sätt att få mat introducerat!! ;D



Sv: Jag vet att det inte är dig nu, det var Gun!!

#4 - - Jessi:

Man äter inte inlagd sill överhuvudtaget...

Och Märta gifter sig om ett par veckor, bara hon, mannen, föräldrar och syskon. Men 1:a augusti ska dom ha brakfest för oss vanliga dödliga för att fira detta, ska bli skôj! :D

#5 - - Lena Svensson:

Jag drar den på kvällen den 10 eller den 11 :) Pajen ser fantastisk ut :)

Kram lena

#6 - - Syster Yster:

Hahahahahaåhhh

Jasså!

Det kommer icke Syster Yster ihåg!

#7 - - Jess:

Hahahaha, vad roligt! Tack för ett skratt nu på morgonkvisten!

Upp