Fastighetsaffärer



Med en minut kvar att lägga ett högre bud än kollegans och då kom ett högre bud. Kollegan jagar vidare.

Vi la det näst högsta budet och tackade sedan nej för tre år sedan. Säljare hade helst sett oss som köpare, men det högsta budet kom från en person med viss ställning i samhället, så säljaren fixade inte att säga nej till denna person. Två dagar senare ringer mäklaren och undrar om vi var fortsatt intresserade. Personen med det högsta budet hade inte haft sin partner med och lämnade nu återbud. Vi bad om en dags betänketid, vi hade ju avfört huset från vår mentala agenda, men vi betänkte oss inte särskilt länge. Under vår betänketid ändrade sig personen med högsta budet en gång till, nu var partnern med på noterna igen, men då sa mäklare och säljare nej. Vi fick huset till ett lägre pris än det högst lagda  budet. Vi var nöjda, säljaren var nöjd.

Liknande historia har jag hört från en god vän, deras bud låg nere på listan, men när de som lagt högsta budet drog sig ur, så tog sig säljaren en funderare på vem de faktiskt ville skulle bo i huset och valde min vän.

Fastighetsaffärer är aldrig enkla, vare sig man är köpare eller säljare. Men det värsta är ändå att ha en girig, blodsugande mäklare inblandad i det hela. Den yrkeskategorin har jag inte mycket till övers för. Kanske finns det ärliga och professionella mäklare, men någon sådan har inte jag träffat på ännu.
Allmänt | |
#1 - - Herta:

Jag har haft en mycket god mäklarkontakt här i Nyköping. Han har varit behjälplig på många olika sätt vid olika försäljningar samt även hört av sig inför deklarationen...bara för att berätta och påminna mej. En jättetrevlig och som jag ser det kompetent person. Mäklarfirman finns i centrala Nyköping i Nyckelnhuset mitt i mot "mitt emot mitt lördagshak".

En helt annan sak. Vad roligt att Du fick så härliga upplevelser av Singoalla Lakrits. Jag gläds verkligenmed Dej. Och vad roligt att Du berättade det också!

#2 - - Znogge:

Måste vara väldigt påfrestande att köpa hus eller lägenhet. Vi köpte nyproducerat och då var liksom preiset fast. En rejäl lättnad!

#3 - - britten:

ja ja kan tänka mig att det förekommer både det ena och det andra i denna branchen....kramen

#4 - - Byggarn:

Tveksam om de verkligen finns!! Jag har aldrig träffat någon i varje fall. Tror de kan vara besläcktade med bilförsäljare och Fackordföranden..

#5 - - Anna:

Hmmm näpp..no good det där du..mäklare o bilförsäljare..lite tricky kan man säga..

#6 - - Lena:

Jag hade en supergullig mäklare när jag sålde huset efter makens bortgång. Hon visste att jag var intresserad av att köpa ett radhus och missade en visning. Men hon ringde mig och frågade mig om jag var intresserad. Jag fick en specialvisning och fick köpa radhuset till utgångsbud. Så nog finns det ärliga mäklare även nu förtiden.

Kramis Lena

#7 - - Herta:

Det är alltid roligt att kunna hjälpa en medmänniska.

#8 - - Pjoltas:

Nej..jag är utbildad mäklarassistent..fick smaka på yrket och det är väldigt speciellt. Man ska kanske inte använda ordet "parasit"..så jag säger speciellt.

=)

#9 - - Herta:

Jag gillar att dokumentera. Jag skall nogsamt förbereda mina kollegor på detta imorgon. Speciellt 1-2 personer kan tycka detta vara extra intressant. Frågan är vilken metod jag skall använda. Statistik kan ju användas på olika sätt. Får konsultera en person i ärendet.

#10 - - Carolin:

Det var precis en massa sånt där fram och tillbaka när vi köpte hus också. Märkligt!

Vilken kul variant av bröllopsvals! Vi tänker också showa till något. Ett tag funderade vi på att göra finaldansen i Dirty Dancing med lyft och allt men min klänning är väldigt tung vid benen på grund av det långa släpet så vi har slagit det ur hågen. Men något kul ska vi hitta på :)



Ha en jättefin kväll min vän!

Kram

#11 - - Lissen:

Jag letar också lägenhet och har lagt bud flera ggr.

Här har varit plusgrader idag, snön smälter.

Bilderna är från min weekend resa till Ljungdalen!

Ha det så gott

#12 - - Barnens Hjältar:

Intressant det där.



Ser ut som dina barn har en spännande helg framför sig :-) LAN verkar ungdomarna gilla :-)

Hoppas dotttern får kul I England och lycka till i studion för grabben..

#13 - - marma:

Önskar att man själv hade hela kunskapen så man kunde slippa mäklare. Dessutom ska det ju vara så himla bråttom till beslut trots att man kanske är helt ensam om ett seriöst bud! Fy på er mäklare!

Kram till dig, Anne/marma

#14 - - Herta:

Förstår att Du föreslår blindtest eftersom Du kanske har mött några av testdeltagarna i något sammanhang. Du vet förmodligen att allt annat lockar direkt och ger positiva vibbar. I vissaa sammanhag ger sk fikabröd möjlighet till korta positiva möten och sammanhang människor emellan.

#15 - - Tanten:

Jag har nog haft lite tur och kunnat använda mig av en gammal polare till pappaknappen i de fastighetsaffärer jag gjort. Lättsam och rejäl har han varit. Jag har nog haft mer tur än vad jag fattat eller så handlar det lite om att i en mindre stad måste man bete sig mer man kan alltid stöta i hop på mataffären.

#16 - - Laila:

Haha! Har en mycket närstående Mäkkklare!

Kram!

Upp