All Hallows Eve

 

Halloween infaller alltid 31 oktober även om affärsfolket i Sverige verkar ha enats om en egen dag. Den celtiska helgen Samhain och den kristna Alla helgons dag är ursprunget till Halloween, som trots gamla traditioner på Irland och annat håll i Storbritannien har kommit att få sitt starkaste uttryck i USA. Det är många gamla traditioner som smält samman till hur Halloween ser ut idag, allt från nödvändigheten av förklädnad då andarna från underjorden kom upp på jakt efter nya själar, till Jack som ingick en pakt med djävulen och kom att för evigt vandra runt jorden, bärande på en urgröpt rova med ett ljus i. Barnens trick-or-treating är det samma som vi gjorde till påsk när jag var liten, ett sätt att få godis och pengar från grannarna. Maskeradfesterna och kostymtävlingarna är många gånger ett fantastiskt uttryck för kreativitet och skaparglädje.

 

Jag har firat Halloween i USA ett par gånger, som vuxen utan och med barn och jag tycker att det är en glad, rolig och färgstark tradition som enar både barn och vuxna. Att det sedan inte översätts särskilt bra till svenska förhållanden är bara som det är. Kanske är det inte heller meningen att det ska göra det heller.


Allmänt | |
#1 - - Jessi:

Har oxå firat Halloween i USA, med och utan barn, tyckte det var skitkul. Fast min farbror trodde att jag hade börjat knarka när han fick se kort på mej, häxklädd, med alldeles för mycket kajal och svarta läppar...:)

Nu drar jag till Göteborg, ha en skön lördag!

#2 - - Gun:

Det måste vara speciellt att fira Halloween i USA.

#3 - - Britt:

Ja det verkar ju vara mer en familjehögtid i USA än i Sverige. Men vi får väl ha vårat eget sätt och många sätt att fira denna helg på. Jag tycker det är roligt att ha mycket att fira så vi kan gärna adoptera fler högtider att fira från olika länder.

#4 - - Anonym:

Jag tror att vi i Sverige inte riktigt visste hur man gjorde i början, det blev fel på något sätt, det var barnen och ungdomarna som firade mest och det fanns liksom ingen underbyggnad till firandet. Det var nog de åren då jag blev ganska irriterad. Ingen visste men man skulle ut och skrämma slag på folk, förstöra trädgårdar osv. Denna del har jag aldrig gillat. Tyvärr var det också ibland samma helg också, varför människor inte fick vara ifred.



Jag har inget emot Hallowenfirande, tycker att vi som någon ovan gärna kan ha mera att fira men kanske då att vi får lära oss rätt.

#5 - - Anonym:

Jag tror att vi i Sverige inte riktigt visste hur man gjorde i början, det blev fel på något sätt, det var barnen och ungdomarna som firade mest och det fanns liksom ingen underbyggnad till firandet. Det var nog de åren då jag blev ganska irriterad. Ingen visste men man skulle ut och skrämma slag på folk, förstöra trädgårdar osv.

Jag har inget emot Hallowen men gärna om vi kunde fira det på rätt sätt, om det nu finns ett sådant. Jag tror inte att flertalet av oss vet vilken tradition som ligger bakom utan mer att här skall ut och röjas, knacka dörr och skrämma slag, sabba i villaträdgårdar osv. Den delen, som kanske inte finns i grunden, gillar jag inte.

#6 - - Heta:

Det var ju jag som skrev här innan,

#7 - - Inga M:

Jag skulle helst se en separation mellan Halloween och Allhelgona. Det finns ju så många helger utan speceilla teman så det borde räcka till att dela på det.



Roligt att läsa Din beskrivning av traditionens ursprung

Upp