Flugors matvanor

 




Rix Morronzoo, Våga fråga, kontaktade en snubbe på Naturhistoriska riksmuseet (vill jag minnas att det var) med en fråga om flugors dräktighet eller livslängd eller vad det nu var. En fråga i sig som inte var så våldsamt intressant. Däremot gav svaret på en följdfråga till och med mig äckelkänslor!

Det är nämligen så att flugor kräks upp sitt ackumulerade maginnehåll när de landar vid en ny måltid. De kan alltså flyga iväg från koblajan, landa på en ostmacka och så spyr de upp vad de tuggade i sig från koskiten! På ostmackan!

Va´f-n!?!

Tur att jag fick veta nu när flugsäsongen är över!

Det hade ju kunnat resultera i rena bantningskuren om jag vetat detta tidigare!

Fast.

Hur stor kan en flugspya vara?

Allmänt | |
#1 - - Egoinas mamma:

Usch, jag har inte tyckt att flugor var mer än äckliga, men nu blev de JÄTTEäckliga! Om en fluga sätter sig på min mat kommer jag inte äta den längre! Innan har man bara viftat bort de och fortsatt äta, men.. bläh!



Stäng alla uteserveringar! ;D



God morgon!

#2 - - Gun:

Haha, det där har jag "alltid" vetat som tur är. Jag hatar flugor!



Godmorgon!:)

#3 - - Carolin:

Usch, vad äckligt!!! Tack för detta tipset!



Ja, jag har sett Stieg Larsson filmerna. Män som Hatar kvinnor hade jag inte läst när jag såg filmen och jag tyckte att det var den bästa filmen jag sett på många år. Denna sista boken tycker jag är sjukt spännande!

Ha en jättebra dag!

Kram

#4 - - Myaraq:

Nääää du skojar?

#5 - - Britt:

Det har jag vetat. Min mamma upplyste mig om det redan när jag var barn när jag undrade varför det var så viktigt att vifta bort alla flugor från maten. Det är också en av orsakerna till att man ska äta vällagat kött utomlands...allt skadligt i flugspyan dör när det blir tillräckligt upphettat.

#6 - - Gun:

Du inpirerade mig till ett fluginlägg:)

#7 - - Inga M:

Oavsett hur liten spyan är så är den alltid för stor.

Flugor i köket går bort!

#8 - - hugan:

Lite skit rensar magen?

Vi gräver ju ner koskit i potatis/jordgubbslandet?



Nu kom jag inte på mer positivt om skit.

Skitsamma.

Nu är det som sagt höst!



Undrar just om det blir folkstorm av ICA Jerry..?



Ha en skitfin dag

Kram

#9 - - TT:

Antagligen väldigt liten men fortfarande väldigt äcklig!

Men å andra sidan... lite skit rensar magen. :D

#10 - - Laila:

Tyvärr har jag vetat det i många år. Därför är jag nojjig om jag ska äta mat ute och dom kommer som störtbombare...

#11 - - Angelica:

Ha ha men spyan den är nog minimal :)

Och lite extra skit rensar magen sägs det ju..

#12 - - Ellis:

hahaha åååh vad äckligt.

#13 - - Miss Dramaqueen:

hahaahahaha, rätt liten om du inte sett den innan?;)

#14 - - Kerstin:

Uuuääärrkkk, vad läbbigt!

#15 - - pelle:

Men tänk så saftigt det blir på ostmackan! ;)

#16 - - Maria/kattloppan:

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHAHAHAHAAAA URK va äckligt men som sagt jag har ju inte dött eller blivit sjuk än så jag överlever nog några år till...

#17 - - Surmorsan:

Ja du ser, det blev en riktig nät-fluga det här haha. Kul! :)

Upp