Proudly presenting - Anne´s Garden!

En av mina favoritbloggare är Anna Filipendula och hon har en Garden som hon är mäkta stolt över. Med all rätta.

Men nu är det så att även Anne har en Garden. Kanske av ett litet annat slag än Annas. Litet grövre. Än mer jordnära. Annes Garden sträcker sig ända ner till grundvattnet stundtals.

Vill ni följa med på ett besök? Men stig bara på vettja! Ni får själva ansvara för var ni sätter fötterna!

 

Vid infarten till Anne´s Garden möts man av en antik brevlåda i originalutförande. Knut Knutsson har varit och slitit i den, men han fick ge sig av tomhänt. Brevlådan har funnits där i alla tider och ska så få fortsätta att vara.

 

 

Annes soptunna är inte som vilken soptunna som helst inte. Den brukar vara extremt välfylld med ordentligt sorterade soppåsar och under sommarhalvåret hyr Anne ut innandömet till den stora familjen Tve Stjärt. Det finns även hundpromenerare som bidrar till tunnans innehåll genom att lägga hundbajspåsar i den. En mycket aktiv tunna är detta.

 

 

 

Anne´s Garden har en installation som är interaktiv. Herrarna Bill & Bob skapar mönster allt eftersom inspirationen slår till. För närvarande gör den det inte. Inspirationen. Slår till alltså. Så installationen är för närvarande tillfälligt permanent.

 

 

 

Höstgrävandet är ett nödvändigt moment för trädgårdsägare och detta är något Anne tar på fullaste allvar. Anne gör inga halvmesyrer. När hon gräver då ryker det mesta. På denna bild ligger Annes rabatter på vädring. Vädring är ett moment som ofta missas, vilket är ett misstag.

 

 

 

Att Anne´s Garden är både välskött och välgödslad kan man se på det kraftiga och rejäla rotsystem som finns i hennes gräsmatta.

 

-Va`? Skulle inte det där vara gräsrötter?!?

 

Joho! Anne gillar robusta konstruktioner och rejäla doningar. Det här är Annes gräsrötter.

 

 

 

I samband med höstgrävandet delar man på perenner och skapar nya rabatter.

 

Om någon är intresserad av att få sig en hostaplanta eller två (praktexemplar som synes på bilden), så är ni välkomna att höra av er.

 

Sisådärja! Nu har ni fått er ett litet besök i Anne´s Garden. Jag hoppas ni känner er inspirerade att ta itu med höstgrävandet om ni inte redan gjort det. Om ni behöver goda råd så delar Anne med sig gratis av dem. Som ni förstår har ni med en verklig trädgårdsexpert att göra.

 

Välkomna åter!

 

 

Allmänt | |
#1 - - carina:

Vilken fantastisk trädgård och vilka rötter.

Helt hållen i jordiga färger med lite gröna plast accenter.

Ska bli spännande att se hur och om den utvecklar sig.

#2 - - Mia systeryster:

Jag har vart där!Alltså i din sits, och jag bara flåsar. Fy 17 vilket jobb!!Ha en skön slapparkväll i soffan=D

#3 - - Gun:

Hahahaha! Tack för titten av Annes Garden! Jag gillar brevlådan och tycker det är generöst av er att låna ut soptunnan både till tvestjärtar och hundägare. Alla gropar och högar fick mig att känna mig ganska nöjd med att bo i lägenhet:)



Sv: jag vet inte vad seriebibeln är. Men fråga Ellis, hon har visst koll på det.

#4 - - soffie:

gillar din garden med,

Va härligt med en trädgård att påta i,

kram å trevlig helg

#5 - - erika:

Skulle du kunna vara gullig och slänga iväg en röst på mig? jag försöker vinna biljetter till blogawards hehe :)

http://www.tv4.se/1.1173520?i=99

#6 - - erika:

Skulle du kunna vara gullig och slänga iväg en röst på mig? jag försöker vinna biljetter till blogawards hehe :)

http://www.tv4.se/1.1173520?i=99

#7 - - Myaraq:

Det där är inte fy skam heller.

#8 - - Beate:

10 av 10... poäng alltså. Jag tackar Gud (eller vem som helst) att jag bor i lägenhet.



PS. Dina bilder skulle göra storsuccé på mitt jobb ;-) DS.

#9 - - Jayne:

ha ha ha ha Tack för titten... blev lite avis måste jag säga. Får nog ta och fixa min trädgård med.. a´la styling you

#10 - - Britt:

Hahaha jag skrattar från soptunnan till att skratta ännu hejdlösare åt byggare Bobs installation som tyvärr verkat bli permanent...och kommer till de luftade rabatterna och nu ligger jag och skrattar på tangentbordet...och säger som Gun - vilken tur man bor i lägenhet. Fast då har vi ju inte lika kul garden som du :D Tack för att vi fick titta in!

#11 - - Gärdsmygen:

Underbart inlägg!!! Annes garden tillhör numera mina favoritträdgårdar. Men nej, sugen på att gräva blir jag inte och hostan den kan kvitta :)

#12 - - Heson:

Perfekt! Kan man anlita dig till våren när det är dags att planera upp trädgården?

#13 - - Beate:

Din japanska börjar te sig. Duktig tjej.

Moshi moshi betyder förresten "Hallå" vid telefonsamtal, vilket du ju inte behöver över en helg.

"Rakt fram" behöver du ju kanske inte heller veta (jo... efter några sake kanske: "massugu". ("u" i slutet uttalas som "ge". Löjligt vad man kommer ihåg alltså.



PS. Var/är ledsen genom att hantera det genom att skratta (eller snäsa åt två civilingenjörer och en mellanchef idag). Är inte den "böliga" typen (inte sedan 1997 iaf) men de senaste veckorna har varit "tuffa". Det är ju inte varje dag man får veta att någon man gillar oerhört mycket har fått cancer. Men personen klarar det, det vet jag. DS

#14 - - TT:

Tack för den fina inblicken som gör mitt samvete så mycket renare!

#15 - - Selma:

Men Anne, vilka trädgårdskomplex du ger mig. Inte har jag vädrat rabatterna än i år. Vojne, vojne. När det gäller brevlåda tror jag dock att jag kan tävla. Vår är en hiskelig sak med amatörkonstnärliga ambitioner. Nu är den dessutom skev, glipande och avflagad.

#16 - - Åsa:

Ja, du! Vet inte vilken av era garden jag helst hade suttit i, din eller hennes och njutit med en kopp kaffe ler. Men kämpa på!

#17 - - Jessi:

Jag tycker det är väldigt bra med inglasad balkong på tredje våningen...:)

#18 - - Ragnvi:

Morning! Ha, ha, ha...tack för en härlig rundvandring! Så där såg min trädgård ut förra året...bytte avlopp!

Inte sjuttsingen minns jag vad som var så roligt när jag gapflabbade på fotot...men det var ju på härliga 80-talet!

Kramen!

Ragnvi

#19 - - Gärdsmygen:

Jag kan inte nog säga hur mycket jag uppskattar detta inlägg. Nämner dej och länkar hit från min blogg idag.

Ha en skön lördag och gräv inte för mycket:)

#20 - - Petra:

Exakt min smak!

#21 - - Anna ..dansar in:

Anne jag vimmar nästan av hänförelse..himmel jag har ju varit bortrest och inte hunnit med alla bloggsystrarna ..vilken tur att du påminner mig..för det här hade varit sååå synd att missa..



Men du..ska jag komma och ge dig en hand...eller..näää du verkar trivas med dina plastlådor och makalösa rotsystem..



Du är väl bara bäst Anne..så galet bäst..kram på dig du härliga ... du fina... du klara underbara..



Mmmm så är det för det säger..Anna Filipendula Rudbeckia

Upp