Nattiné Eclipse



Nog tror jag att alla flickor, tjejer, mammor (jodå, där fanns fler än jag) och enstaka killar var nöjda när Röda Kvarn lämnades kl 02.15. Vi hade fått oss stor romantik med intensiv tonårskärlek till livs, dramatik med krossande av marmorhårda vampyrer och vackra landskap, blomsterängar och snöstormar i tillägg.

Att filmens hjältinna är förhållandevis alldaglig, alltid i jeans, rutig flanellskjorta och med en urblekt ryggsäck över axeln gör det nog lätt för unga tjejer att identifiera sig med henne, men nog kommer vi tanter och mammor ihåg hur det var. Hur man drömde om att bli sedd av skolans häftigaste kille och här har då Bella inte bara en häftig killes kärlek utan två.

Skådespelandet är inte på proffsnivå, den enda som riktigt övertygar är Bellas pappa Charlie, men det tar man. Edward har näsborrar som fladdrar i intensiva scener och också fladdrande ögonlock, men även Jakes näsborrar vidgas när det gäller.  Vampyrernas röda kontaktlinser ser oerhört obekväma ut, sminkningen är mycket på bra somliga medan andra ser relativt kladdiga ut. Stridsscenerna är anpassade till 11 års gränsen kan man konstatera. Något marmorbrödkavelsex blev det inget av med för Edward vill att vigselförättaren ska ha sagt sitt först.

Jajaja. Hon är väl moralisk, hon Meyer. Eller var det mormonisk?

Hursomhelst (och nu ska jag sova); utan att ha sett/läst föregångarna så är nog Eclipse svår att greppa (tur att jag har gjort det!), men så är det alltid med filmer som bygger på varandra. Eclipse är en helt OK film som man inte ska plocka sönder eller försöka sig på att sönderanalysera. Ung romantik.

Favoritscen: i tältet när Bella fryser. Jake utan tröja fryser inte.
Allmänt | |
#1 - - frikadellen:

Jag tycker alltid det där är intressant, hur karaktärerna, beroende av ifall de är den starka manliga karaktären eller den veka kvinnliga, kan uppleva temperaturer så olika...

#2 - - Afrodite:

Har faktiskt inte sett en enda av de där filmerna...kanske borde jag det...=/

#3 - - lina:

nice blogg :)

#4 - - entrevista, -lär känna bloggarna!:

Vad jag har sett av trailern så tycker jag inte att den verkar så bra. Inte om man har läst boken i alla fall. Det verkar så.. töntigt och overkligt det hela.



Jake får förresten gärna vara varm oftare om han så vill, helt okej ;)

#5 - - Gun:

Blev lite förvånad, men glatt överraskad att se dig med det här inlägget på blogg.se:s förstasida.:D

#6 - - Linnea:

Ja såg den på premiären igår, den var jätte bra ! :D

#7 - - eellaaa:

Fan vad jag längtar efter att få se den :D

Kanske man ska gå till helgen? hmm

#8 - - Tild!:

Fast tyvärr ser man väldigt få unga tjejer i jeans och flanellskjorta kringvandrandes med ryggsäck... så jag undrar vilka småtjejer som identifierar sig med henne egentligen D:

#9 - - Ebba:

Jag tycker att den värkar jättebra, men det är nog inte något att se för mammor om ni inte har läst böckerna.

#10 - - Pernilla:

Jag gillar böckerna och de filmer som jag har sett. Ska se Eclipse med en kompis på bio när vi båda kan:)

#11 - - Ellen:

Åh vad jag längtar efter att få se den! Om en och en halv timme gäller det!<3

#12 - - Alexarius:

Kan ju då påpeka att Jake inte fryser eftersom han är en varulv, och har mycket högre temperatur än vanliga människor. Var bara tvungen att förklara det, är en sån inbiten nörd.

#13 - - Maja:

Jag vill se!

#14 - - EMELIE♥:

så filme var alltså bra då? :) om du skulle välja mellan Twilight, New Moon och Ecilips vilken skulle du då säga som var bäst?

#15 - - Mikaela:

Haha rolig recension :) Såg också filmen inatt. Tyckte den var bäst av de tre, men förstår inte varför de ändrar så vampyrerna blir som statyer när de dör, eller varför de morrar/grymtar haha.

#16 - - Linn:

TAYLOR LAUTNER! :D

#17 - - Lina -Zooda-:

Såg också på den inatt! Hade huvudvärk, halsont, ont i öronen och var tvungen att springa ut ur lokalen några snabbisar för att snyta mig några gånger, men det var så värt det!

#18 - - Albulena:

Ohh denna måste jag bara se! :D

#19 - - Andrea:

Jacob frös inte pga att han är en varulv... Lol.

#20 - - Michan:

Den ska ses snarast =)

#21 - - Yuzuki:

Är det lika stor avsaknad av Jasper som jag tror(väldigt alltså)?

#22 - - Saga:

den ska jag se snart, hoppas den är lika bra som boken... :)

#23 - - O L I V I A:

Önskar att jag kunde gått på nattpremiären men jag är under 15. Jag ska snart se den ^^

#24 - - Moa:

Vart bor du?

#25 - - matilda:

Jag, min syster och vår kusin ska se eclipse ikväll. Förhoppningsvis...

#26 - - Madelene:

Jag såg också Eclipse i natt! :) Själv tyckte jag att den var lite stökig ibland, men det betyder inte att den var dålig! Jag tycker skådespelarna hade en väldigt bra kemi med varandra (inte bara romantiskt), och filmens höjdpunkter lyfter upp den! :) Jag håller med dig; Man såg att stridsscenerna var anpassade för den yngre publiken ..



Väldigt bra film i alla fall! Verkligen värd att se - Antingen på bio eller när den släpps på DVD och BluRay! :)

#27 - - Felicia:

jag såg den inatt också, och jag tyckte absolut att det var den bästa filmen av alla tre som finns!

#28 - - Ida We:

Tror jag ska se den nästa vecka! Böckerna är otroligt bra men filmerna lite sämre... ska ändå bli kul! Hoppas på att den är bättre än andra, den sög. Fast på bio blir ändå alla filmer bättre :)

#29 - - Cecilia:

Om man varken har läst böckerna eller sett tidigare filmer bör man kanske inte uttala sig om händelseförloppet eller hur vissa saker utspelar sig? Jake fryser inte för att han är varulv, hans kroppstemperatur ligger på 40 grader ungefär.



Och det är klart att stridsscenerna måste begränsas lite, eftersom det faktiskt är 11 års åldersgräns på filmen (eller är det 15 i sverige?). Att man inte får se något sex i filmen är också bra, eftersom att vi som läst böckerna vet vad som komma skall, och återhållsamhet är något som många unga faktiskt borde tänka på.



Tack för mig.

#30 - - Niki:

Anledningen Jake är varm hela tiden är för att han har en VÄLDIGT hög kroppstempratur, som alla andra vargarna. Det är drf de typ aldrig har på sig tröjor de har 109 i kroppstempratur.

#31 - - Josefin:

Jag ska se den snart. Jag har läst alla böckerna och dem är verkligen värda att läsa.



Och jag älskar det faktum att man får tråna efter nästa film. :-D

#32 - - minna:

Tycker den verkar jättebra! Jag har läst alla böckerna och Eclipse var klart favoritboken.

Ska se den på lördag :)

#33 - - Angelica:

såg den nu i dag! Tyckte den var awesome!

#34 - - Myaraq:

FRAMSIDAN!!!!!!



DU ÄR KÄNDIS NU!

#35 - - Ama de casa:

WOW! Imponerad av att jag kom hit från blogg.se´s startsida :-)

#36 - - Jess:

Jag "känner" en kändis!! Grattis till framsidan!

#37 - - Emma:

Har sett eclipse två gånger idag! En grymt bra film. Men man måste nästan ha läst böckerna för att gilla filmerna :)

#38 - - Junitjej:

Skoj att inlägget hamnad epå startsidan!

#39 - - Nessie Stewinson:

Eclipse slog New Moon!!

Filmen var tusen ggr bättre än jag hade förväntat mig, och ändå hade jag HÖGA förväntningar.

Den och Twilight är mina favvo's.

Inte en helt OK, film, en FANTASTISK film!!<3

Favoritscen: ALLA!!

//Nessie Stewinson(nessiestars.blogg.se)

P.S: KOLLA IN MIN BLOGG.

P.S.+: TEAM EDWARD OCH TEAM BELLA ALL THE WAY

#40 - - Tesse♥:

jag var också däär :D:D

snygg blogg bwt ;)

#41 - - Michaela | foto, bloggdesign & vardagsliv:

jag såg den också igår! { i sundsvall }

tycker den var bra men inte så som jag hoppades på, tyckte den kändes en aning kort faktiskt. allting hände så fort kändes det som. ena sekunden stod dom på trappen, andra sekunden var dom på en solig ballkong med morsan. det tyckte jag var tråkigt, att allt hände så fort liksom. men den var ändå helt okej på nått sätt :)

#42 - - Denise:

Filmen var ju bara för grym :) Var på premiären i lilla Strängnäs men det dög även fast det var en liten duk :) Älskade verkligen filmen och de hade fått med det viktigaste tyckte jag :)

Ha det bäst :)

#43 - - alice:

Jag såg den idag , var den bästa jag sätt! =)

#44 - - Filippa:

Hoppas jag inte blir besviken :)

#45 - - Malin:

Haha, Bella är väl ingen hjältinna...

#46 - - Elinor:

Eclipse va bara så bra!

#47 - - Veronica:

All denna Twiligt hysteri :)

#48 - - Sara:

jag älskade tredje filmen, jag tycker den har varit bäst hittills och eclipse är också min favoritbok! =)

#49 - - Dennis:

Twilight-serien är så dålig. Vampyrer som glittrar?



Vampyrer ska suga blod och inte kuk...

#50 - - sam:

Jag håller med dig! :)

#51 - - bella:

såg precis filmen, och herregud va bra den var!

håller inte med dig ett dugg, fast iof är jag bara 14 år :P

den enda filmen jag har sett som är bättre är Remember me!

#52 - - Anna:

Båda mina två yngre systrar har sett den och de tycker att den var jättebra. Dock gillar de serien väldigt mkt, liksom jag, även om nu böckerna är tusen gånger bättre än filmerna.. Längtar att få se scenen i tältet, för den är väldigt speciell i boken..

#53 - - Miri:

Man måste nog ha sett och/eller läst de tidigare utgåvorna för att gilla den, annars fattar man nog inte så mycket.

Dessutom skulle jag inte säga att Bella är en hjältinna, hon är en självisk tjej som sårar Jake så otroligt mycket! Hon borde förstå att han är 1000 ggr bättre än Edward som överbeskyddar henne, det är knappt så att hon får säga hej till Jake ju!

Nädu, Bella och Edward är inte de bästa personerna och jag förstår inte att Jake ens bryr sig, han är värd någon mycket bättre!



Jag behövde bara skriva av mig lite, hehe :)

Tack o hej, leverpastej!

#54 - - Ida:

för att verkligen uppskatta meyers verk borde man läsa böckerna. filmerna gör dom inte rättvisa!

såg eclipse idag och älskade den, även om jag föredrar böckerna.

till alla som inte läst dom; GÖR DET!

min morsa tyckte att det verkade som konstiga böcker, men nu när hon läst alla fyra, kommer jag ibland på henne med att ha "smyglånat" dom.



i övrigt älskar jag scenen i tältet! :) roliga kommentarer från både edward och jacob!

#55 - - Hafsa:

Jag älskar filmen, och jag älskar skådespelarna.

Dem har hjälpt mig mycket...

#56 - - Elsa:

Hej!

jag såg Eclipse i dag (onsdag) den är GRYMMT bra!

Mvh // Elsa :)

#57 - - evelina :):

svar till tild:

"Fast tyvärr ser man väldigt få unga tjejer i jeans och flanellskjorta kringvandrandes med ryggsäck... så jag undrar vilka småtjejer som identifierar sig med henne egentligen D:"



om det, så tänker jag så att bella är en vanlig tjej, som inte sticker ut eller försöker vara populär elr något sådant. och flanellskjorta och ryggsäck är ett av tecknen. och det är nog det många känner igen sig i.!:)

#58 - - evelina:

svar till tild:

"Fast tyvärr ser man väldigt få unga tjejer i jeans och flanellskjorta kringvandrandes med ryggsäck... så jag undrar vilka småtjejer som identifierar sig med henne egentligen D:"



om det, så tänker jag så att bella är en vanlig tjej, som inte sticker ut eller försöker vara populär elr något sådant. och flanellskjorta och ryggsäck är ett av tecknen. och det är nog det många känner igen sig i.!:)

#59 - - S:

kom nyss hem ifrån biografen då jag sett denna romantiska och nästan hjärtrivande film.

Även min favorit scen var tältscenen då jag nästan kände mig lite avundsjuk då det inte var jag som fick lägga mig intryckandes mot denna underbara kroppen.

Jag är dock en utav dom som inte vet vilket sk Team jag är på - team jacob eller team edward.

och även som du skrev i inläggenhåller jag med om att filmen var OK, varken hyper bra men verkligen inte dålig :)

#60 - - malin:

ska se den på fredag = ) tror inte ja kommer ångra de...

#61 - - Miri:

Ja, det var Bree Tanner som överlevde. :)



Jo, det är väl bara det hon lyckas med i stort sett, haha!

#62 - - Herta:

Grattis till att komma ännu en gång på denna förstasida. Kul! Men hur hittar de Dej? Sitter de och kollar bloggarna eller?

#63 - - Lina:

Haha! Håller med dig till 100 %!

Bättre att åldersgränsen höll sig på 15 år så de fick ha sex! Besviken på att den slutade på samma sätt som New Moon. En "mellanfilm" helt enkelt!

#64 - - Elin Bonsér:

längtar tills den kommer ut på dvd, kollar inte på bion eftersom jag kmr köpa filmen sen så ....åh när du säger att din favorit sen är tältningen när bella fryser men inte jakob ,gud vad jag vill se den ännu mer nu , den är min favvo del i boken , tur att dom tog med det i filmen ;) och det där med bella att det inte är många tjejer som ser ut som henne (eller vad man ska säga , jag menar kläderna )så är det ganska syn för jag går alltid runt i min morfars gamla rutiga flanellskjorta och nå jeans , och jag kan lova alla tjejer det är mke skönare än tighta tröjor,byxor osv :D

#65 - - Emma:

Längtar tills jag ska få se den :D

#66 - - Elin Bonsér:

sorry för all stavfel , tangentbordet dampar , men jag tror nog du fattar vad jag skriver :P

#67 - - Eliin:

Känner mig solt. Jag var en V.I.P på Fan eventet stod typ längst fram :D<3

#68 - - kamilla:

jag gillade filmen :) den va bra :D

#69 - - jennie:

filmen var otroligt bra! finns inga ord som kan beskriva den. och självklart var ju edward den bästa i hela filmen som vanligt! mitt råd: SE DEN!! :D

#70 - - Saly Philip:

Jag kom precis från filmen! Bäst!

#71 - - Lina:

Var helt underbar!! värt att titta på helt klart, haha och så blir man lite glad av att få se jacob :). Men det var den bästa av det re filmerna hittils! så nu håller man tummarna på att nästa film är lika bra som denna

#72 - - A m a n d a:

Ska se den på fredag med brorsan. Har läst att den är den bästa av twilight-filmerna, och det skulle inte förvåna mig om det var så.

#73 - - Frida foto:

ahaha när Jacob sa "inse jag är mycket hetare en dig" :D

#74 - - Tesse ♥:

SV: haha, klart man orkar med heela movie night, får man lixom allt på plats, får ihop det bättre än att det gått ett år mellan man sett twilight och helt plötsligt ska se Eclipse ;) scenen i tältet är HELT klart bäst! :D

#75 - - lashnoblom:

har du läst böckerna innan?

#76 - - Tesse ♥:

Måste bara skriva t: O L I V I A - http://oliviasandinpekka.blogg.se/ - Jag var också under 15 och jag var på movie night och dom kollade inte efter leg lr något sådant :o

#77 - - Lisa:

Åhh, jag bara älskar twilight !!! :) <3

#78 - - The Joel Jonsson side of life:

För mig är skådespeleriet det som gör en film bra. Jag avskyr alla twilight-filmer (har dock inte sett den senaste) och kommer alltid göra det.



Fattar inte grejen med vampyrer heller och varför det blev så hypat helt plötsligt. Men för tjejer är nog denna film mumsig att kolla på med tanke på de manliga huvudrollsinnehavarnas utseende.

#79 - - HÖR UPP - Svar till kommenterarna :):

Jag heter: Tild!

Fast tyvärr ser man väldigt få unga tjejer i jeans och flanellskjorta kringvandrandes med ryggsäck... så jag undrar vilka småtjejer som identifierar sig med henne egentligen D:



svar: när man skriver så, behöver det faktiskt inte vara bokstavligt talat. utan att bella är en vanlig tjej, som inte sticker ut, klumpfotad, försöker inte vara populär elr så. och i det kan många tjejer identifiera sig i. :)



Jag heter: Lina

Haha! Håller med dig till 100 %!

Bättre att åldersgränsen höll sig på 15 år så de fick ha sex! Besviken på att den slutade på samma sätt som New Moon. En "mellanfilm" helt enkelt!



svar: enligt boken så har dom inte sex i eclipse. bella försöker förföra honom och dom är typ på väg, som i filmen. men dom har inte sex i trean i boken. :) och läser man alla böckerna inser man att det gentligen är bra så. för det blir liksom annorlunda. det låter lite konstigt, men jag vill ju inte avslöja nåt. :)

#80 - - nessie:

The Joel Jonsson side of life: jo det är klart bra att ha sin egen åsikt som du tydligt visar men grejen med twilight e inte bara vampyrer utan att man också kan känna igen sig i filmen typ sympati sen gör det inte filmen sämre för att som slänger in en söt syrra och ett par snygga killar...



jo jag fattar grejen med vampyrer har det aldrig slåt dig att du vill ha en perfekt kille som skulle göra ALLT för just dig att han inte bara trånar efter utseende utan mer twilight blev nog så stort pga robert pattinson och att det är ja kärlek lite romeo och julia

#81 - - johanna:

Har du ens läst böckerna eller :)? -

Filmen var gudomligt bra enligt mig! Dock varar striden längre i boken, det skulle vara häftigt att se mer av den.

#82 - - melisa:

Hmm, ska kolla filmen på fredag, var lite sent ute nu när jag slutat följa alla twilightbloggar så har varit lite dåligt uppdaterad när biljetterna skulle släppas osv.



Hoppas den är bra, hade lite FÖR höga förväntningar av new moon fakiskt. Böckerna är så mycket bättre!

#83 - - Anonym:

Massa folk säger att man måste ha läst böckerna för att fatta . Asså alla är inga nördar som läser böcker ? Och jag har fattat alla filmer hittils varför skulle jag inte fatta denna ?

#84 - - AnnG:

På inlägget lät det som om du tyckte att det var konstigt att Jacob utan tröja inte frös. Men det hoppas jag inte är fallet? :)



Såg filmen samtidigt som du, och tyckte att den var bäst so far :)

#85 - - Camilla:

Jag tycker att denna film som många andra säger, var så mycket bättre än de två första, skådespeleriet var mycket bättre, kristen var väldigt avslappnad och det var Robert med! Jag är inte twilight fjortis, jag älskar dock böckerna, och filmerna gör det bara bättre och bättre!

#86 - - Emma:

Jag tycker dom lyckades riktigt bra med filmen efter att ha läst boken så pass många gånger jag har gjort, fem gånger. Helt klart godkänd!

#87 - - inanna:

Var där igår den va superbra!

#88 - - Nattu:

FILMEN VAR SKITBRA! 1timme before they in sverige did i see it

#89 - - emma:

Eclipse var bättre än de andra två filmerna och jake är så himla het. Och Edward också :D

#90 - - Malin:

Hah bra skrivet, men att bara se Eclipse utan attha läst böckerna(eller åtminstonde sett de tidigare filmerna) gör att du missar så mtcket underförstådd humor, sarkasm och syftningar. Läs böckerna och du kommer se så mycket humor det är i dem motför oi böckerna. Filmen var den bästa hittils men böckerna är så fruktansvärt mycket bättre, just so you know:) Min mamma tycker att de är riktigt bra och jag försöker verkligen få så många som möjligt att upptäcka böckerna i stället för att vara nöjd med filmen. Snälla läs böckerna och helst på engelska :) Bara ett desperat försök till dig från mig,ahah förlåt men böckerna är så galet bra;)

#91 - - JOSSAN:

Haha "men även Jakes näsborrar vidgas när det gäller" :')



Håller med dig till viss del. Fast det är nog svårt att döma filmen när du inte har sett dom andra två, eller läst böckerna (som btw är så mycket mer och bättre än filmerna!). Jag tycker faktiskt att filmen var sjukt bra, och om man jämför med dom andra filmerna så slår eclipse dom med hästlängder.

Och om du hade läst alla böckerna hade du vetat att det kommer förekomma lite "marmorbrödkavelsex" i den sista, haha ;)

#92 - - JOSSAN:

Oj, nu såg jag det. förlåt haha (:

#93 - - Vanessa:

Såg Eclipse igår på premiären och min favort scen var helt klart när de var i tältet och Jacob säger " Let's face it, I am hotter than you" :D

#94 - - Susanne:

Ja,det var roligt.. Bella håller på att frysa ihjäl,och Jacob,går utan tröja och kort byxor. Ha hah a

#95 - - Kim:

min favoritscen är när edward ska droppa av henne hos jacob och båda blir väldigt possessiva!

mer för humorn än något annat

#96 - - E:

jag vill se den nuuu!!!

#97 - - Dennis:

Till att börja med tackar jag för svar.



Sedan vill jag påpeka att Abraham Stoker troligen skulle vända sig i sin grav om han visste att hans kära Vampyrer karaktäriserades som glittrande. Detta är förstås förutsatt att han faktiskt ligger kvar i graven och inte flaxar runt i världen och tuggar folk i nacken.

#98 - - vilma:

Jag har inte sett filmen men måste bara tillägga att Kristen Stewarts skådespeleri är förfärligt. Hon kan aldrig vara still eller naturlig, hela tiden måste hon flämta eller rynka ögonbrynen och skaka på huvudet, typ: "Uh? osäkert skratt I mean, Edward... Why are you doing this to me? *skakar upprört på huvudet" istället för att bara rakt och naturligt leverera den enklaste replik...

Ska bli spännande att se Eclipse sedan dock :)

#99 - - Vilma:

Hej hopp! Nu har jag också sett Eclipse, och recenserat den. Vore kul om du ville läsa! Om du vill det så klickar du in på http://vilmafredrika.webblogg.se/2010/july/eclipse-magiskt-eller-tragiskt-1.html :)



Tack på förhand, ha det gott!

#100 - - Emelie:

Själv har jag haft en skönsemester och laddat batterierna lite.

Upp