Vart tar man vägen med affärsidéer?



Under första halvan av 90-talet bearbetade och planerade jag att börja tillverka muffins för försäljning. Jag informerade mig och tyckte att jag hade en rätt bra affärsidé. Men, barnen var små och jag fastnade någonstans på vägen och släppte idén.

Tio år senare översvämmades marknaden av muffins och cupcakes.

Nu har jag en längre tid funderat kring en annan affärsidé. Jag har inte detaljsökt marknaden men jag har hittills inte sett sådana produkter. Jag kan ändå tänka mig att det kan bara är en tidsfråga.

Vart vänder man sig om man vill testa/utveckla en affärsidé?

Berätta för mig!
Allmänt | |
#1 - - Åsa!:

Här på Gotland har kommunen stöd för de som vill starta eget, allt från ide till utförande. " Starta eget kurser". Kanske har din kommun något liknade?

#2 - - Jess:

Jag har för mig att din bankman kan hjälpa dig med det!

Lycka till!

#3 - - Beate:

Här till exempel:

http://www.nyforetagarcentrum.com/

#4 - - sara - Glitterögon:

Oj, jag har ingen aning, men det låter som du är väldigt kreativ och nytänkande :)

#5 - - Herta:

Jag messar Dej på fejjan i stället i detta ärende. Men det finns namn och personer i stan hemmavid..

#6 - - Suss:

Jag vet att här i Örebro finns ett företag som heter ALMI, de hjälper nya företagare. Om de finns i hela landet vet jag tyvärr inte.

#7 - - Svorskan:

Beates tips verkar vara hett.

#8 - - Mia systeryster:

Jag har gått en starta eget kurs för en herrans massa år sen, men kan nog tyvärr inte hjälpa dig;)

Spännande, hoppas vi får veta vad det är!

#9 - - Inga M:

Mina bästa tips är ALMI som brukar finnas i varje kommun, kommunens näringslivssekreterare (har man i alla fall anställt hos oss), eventuellt något kvinnligt företagarnätverk (finns i Årjäng vid namn Clarorna) och så en bra bankman. Gubbens stora stöd i hans företagande, som är rätt så brett med olika ingredienser, är den person som hjälper honom med papper och ekonomi, alltså en ekonomisk konsultfirma som finns här på orten. Någon sådan kan man bäst hitta genom rekommendationer, man ska nog inte köpa grisen i säcken därvidlag.

#10 - - Britt:

Jag säger väl Almi som övriga här.

#11 - - TT:

Jag gick en gång i tiden en starta-eget-kurs vi Almi, så dom hjälper nog till.

Här i Västerås har vi dessutom en företagarförening för kvinnor med idéer.

Upp