Dag efter dag

 
Att vara ledig har onekligen sina fördelar. Det är ju inte baravara-saker som filmtittning och bokläsning som jag hinner med utan också bokningar och avbokningar av så skiftande tjänster som avloppsspolning och skönhetsvård. Och tandläkare. Och hårklippning. Och dittanochdattan.
 
I julklapp från äldsta sonen fick jag Augustvinnaren "Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz" av Göran Rosenberg. Den är omskakande. Skriven på ett (som jag upplever och tolkar det) osentimentalt och sakligt och samtidigt fullkomligt hjärtskärande och skräckinjagande vis. Samtidigt som jag visst aldrig har värjt mig för vad som hände under Förintelsen, så blir jag stum och ärligt talat snudd på chockad inför den högadministrativa, logistiska övningen som Förintelsen innebar. Hur kunde människor genomföra detta? Med vad rättfärdigade man det? Och allt i kontrast till Görans "plats", Södertälje Södra eller numera Hamn, där jag ofta stigit av och på tåg och besökt ett av pensionaten.
 
Jag har inte kommit så långt i berättelsen ännu, få se vart den tar vägen.
 
På tal om berättelse, så ska jag nu se om det finns biljetter till Berättelsen om Pi att boka tills i kväll.
 
 
| |
#1 - - Znogge:

Fick den när jag fyllde år. Klart läsvärd.

#2 - - Afrodite:

Aha...ännu en bok att lägga i "måste-läsa-högen"! :)
Önskar dig en god fortsättning!
Kram från mig!

#3 - - Inga M:

Håller med om att ledighet är skön för att man hinner administrera sitt liv med diverse inbokningar och avbokningar och betalningar och sånt. Att få sånt uträttat är avstressande på något sätt.

Boken låter intressant. Jag har ju börjat gilla såna skildringar som har en tydlig verklighetsbakgrund, inte bara är en bra story.

#4 - - Suss:

Den måste jag läsa. Auschwitz skakade mig mer än något annat gjort i hela mitt liv, både före och efter. Ändå har jag läst massor om förintelsen, det var som en besatthet när jag var nästan vuxen. Förmodligen för tungt att ta in, därav det myckna läsandet. HU!
Just nu läser jag Evas kusin, den handlar om Eva Braun och hennes liv med Hitler, bakgrundsfakta kommer från just hennes kusin, som höll tyst i 50 år innan boken skrevs. Författare Sibylle Knauss.

#5 - - Ullrika:

Jag ska läsa den här. Måste bara sansa mig först och ladda. Den måste vara alldeles fruktansvärt hemsk.

Upp