Felkörning kan bli rätt

 
Igår morse, timmar innan han stormen Egon tog sig ton, körde vi äldsta sonen och sambo E till Arlanda. De hade tenta i torsdags och ska tillbringa de lediga dagarna som kommer med att resa runt på Sri Lanka. På väg hemmåt igen passade vi på att kvista in på Järva Gård, detta trevliga ställe med byggnadsvård, antikbutik, "kompostbutik" och gamla byggnader alldeles intill E4:an. Stället med mycket trevligheter som sagt, men ack, så hipster- och retroälskaranpassat. Du hittar vad du söker, men det är inte tal om någon jaktkänsla där inte.
 
På väg därifrån blev vi osäkra på höger-vänster, det pågår sedan länge vägbygge, vi valde höger och insåg efter några hundra meter att det var fel och beslutade att vända.
 
-Det är loppis här, sa jag.
 
Vi parkerade, maken slog till med en timmes betalning för parkering. Vi gick in.
 
-Det är 50% rabatt på allt, sa vi till varandra.
 
Här väcktes jaktkänslan till liv. Jag brukar oftast titta, fundera, besluta mig för att inte köpa minsta pinal och sedan ibland gräma mig för att jag inte slog till. Jag började med mitt vanliga upplägg men efter 10-15 min var det varukorg (som de så finurligt tillhandahöll) som gällde.
 
OK, det blev inga stora inköp, men massor av mindre fina; etsade snapsglas (eller är det likörglas), silverskålar, vackert uppläggningsfat i pressat glas, glasskål på fot, miniglaskupa, "resebur" för fåglar alt musbur, shabby lampfot i modell hög, två gjutjärnsvaser, slipad karaffpropp, mozartbyst, riktigt gammal Pelle Svanslösbok, några gamla konstböcker till yngsta sonen och kartbok från 1928 och en inbunden årgång av tidning från 30/40-tal.
 
Vi får väl se vad jag gör med dessa saker. "Silvret" behöver putsas upp för att se vad det är, men det kan ju användas på olika vis, allt glas har sin användning, buren kan bli fin med grön krukväxt i, vaserna är tunga nog att stå utomhus, att hitta passande skärm till lampfoten blir kanske inte helt enkelt men jag får leta.
 
Jag måste säga att jag var mycket nöjd med våra fynd. Till och med den ensamma karaffproppen. En timmes parkering överskred vi med råge.
 
 
| |
Upp