Mode, blingbling och kändisar

 
 
Jag hade för all del hört att Livrustkammaren vid Stockholms slott skulle vara ett trevligt museum, men ändå hade jag en föreställning om kanoner, musköter och andra militäriska attiraljer. I stället går jag därifrån påfylld med svensk historia, bilder av vackra kläder, smycken, rustningar och andra detaljer från kunglig "vardag".
 
Vi lyssnade först på en guidad visning om en tillfällig utställning (sista dagen är ganska snart) om hur makten och dess spel har illustrerats i konst men inom också modern, historisk/fantasylitteratur, exemplifierad genom Erik XIV, Elizabeth I och Game of Thrones. Det senare är jag nu inte bekant med, men det hade då ingen betydelse.
 
Det var många barnfamiljer på museet, så jag skulle nog tro att det finns något att facineras över för alla.
 
Jag rekommenderar Livrustkammaren i allra högsta grad.
 
| |
Upp